Case: Långsiktighet när SBAB bytte kärnbankslösning med Applicon

Skriven av Applicon | Oct 6, 2021 10:32:00 AM

Riskreducering, snabbhet och effektivitet var tre tydliga mål SBAB hade vid byte av kärnbankslösning för cirka tre år sedan. Det var också viktigt att hitta en partner som hade tidigare erfarenhet av bolån och som kunde arbeta långsiktigt mot de uppsatta målen – och samtidigt underlätta för medarbetarna i vardagen.

– Långsiktighet är ett ledord för oss, berättar Robin Silvferhielm, CXO & CIO på SBAB. Vi behövde en aktör som fungerade för vår kärnverksamhet. Det visade sig att det inte var så många som hade erfarenhet av bolån i Sverige och det var huvudorsaken till att vi valde Applicon som partner i val av ny kärnbankslösning.

Implementation med en plan

Att installera ny kärnbankslösning var en resa och inledningsvis spenderade SBAB mycket tid för att se till att det nya systemet skulle passa in – både när det gällde miljö och de funktionella delar som ingick.

– Vi gjorde en övergripande plan över vad som måste komma på plats och i vilken ordning, berättar Robin. Vi började med privatlån, eftersom det är mindre komplext än bolån – och övergick sedan till spara och betalningar, som låg i ett gammalt system. Nu har vi precis lanserat bolån, den största och mest komplexa delen, i det nya systemet. Här funderade vi i ett tidigt skede på hur vi skulle kunna nå effektmålen på ett vettigt sätt.

Leverantör och beställare som team

Vid byte av kärnbankssystem är det vanligt att det gamla systemet får leva lite för länge och dessutom hinner förändras under flera år. Det gör att ingen riktigt har detaljkoll på hur det har gjorts från början.

– Att börja lyfta på stenar ger alltid överraskningar, hur noga man än är med att försöka planera tid och omfattning, säger Robin. Det fanns en grundplan, men den var något vi också behövde omvärdera längs vägen. En stor orsak till att vi lyckades är att vi skapade ett team tillsammans med Applicon. Vi jobbar inte som beställare och leverantör, utan delar hela tiden våra bekymmer och framgångar. Vi har också en bra uppdelning – allt som har med utveckling och förvaltning av kärnbankssystemet tar de hand om, medan SBAB sköter kopplingar till övriga system och allt som är kund- och användarnära.

Läs mer: 7 frågor när du ska välja kärnbanksleverantör

En partner med genuint intresse

Det var inte bara det rent tekniska som spelade in i vid byte av kärnbankslösning för SBAB. Även det genuina intresset för branschen var en av huvudorsakerna.

– I kontakten med Applicon såg vi att de verkade genuint intresserade av att jobba med oss. Visst tittade vi på större internationella aktörer som gör samma sak, men SBAB är ingen gigantisk verksamhet, och vi ville hellre vara en större kund hos Applicon än en liten kund hos ett jättebolag.

Ett komplext projekt

SBAB upplever att samarbetet med Applicon under kärnbankstransformationen har fungerat oerhört bra, särskilt under de lanseringar som gjorts. Det tekniska har varit på plats under hela tiden, men som i alla komplexa projekt har det funnits utmaningar.

– Bytet har tagit mer tid än vad vi hade tänkt oss från början, men det är naturligt i ett sådant här projekt tycker jag, säger Robin. Byte av kärnbankslösning är ett stort och komplext arbete, som involverar många kompetenser och kollegor. Det finns alltid en inbyggd förväntan med en tidplan som är byggd på beräkningar – och som ofta skiljer sig från vad man sedan landar på.

Läs mer: 5 hemligheter bakom ett lyckat kärnbanksbyte

Riskreducering på plats

Effekten av transformationen till en ny kärnbankslösning har varit god. Riskreduceringen är på plats och ett av de två system som Applicon ersatt har kunnat stängas ner. Det innebär också att kostnaderna kopplade dit är eliminerade.

– Även när det gäller målet snabbhet – vår största konkurrensfördel – har vi redan sett positiva effekter. Men vi har givetvis mer att hämta, och jobbar vidare med effektiviteten för att få det sista på plats. Det är ett ständigt pågående arbete.Det kommer hela tiden finnas saker att förädla och förfina över tid tillsammans med Applicon. Vi ser dem som en viktig och långsiktig partner för vår verksamhet, avslutar Robin.