Vad är en kärnbankslösning?
Kärnbankslösningen är en systemplattform som tillhandahåller alla de grundläggande funktioner en bank kräver – såsom transaktioner, konton, lån, säkerheter och betalningar. Ovanpå denna plattform läggs sedan ett integrationslager med olika typer av lösningar där banken interagerar med sina kunder, medarbetare och andra intressenter. Det kan röra sig om kopplingar mot olika betalningsinfrastrukturer och bankkortsleverantörer, samt externa aktörer som Skatteverket och diverse lånetjänster. Det är här som banken får sin unika prägel och kan skapa stora konkurrensfördelar.
Med SAP som teknisk bas
SAP har sedan länge haft en övergripande industrilösning för bank, och det är denna etablerade grund som vår kärnbankslösning har sin bas i. SAP:s lösning kallas för transactional banking, och bankplattformen som fundament inkluderar lösningar för spara, låna och betala – i SAP så kallat deposit management, loan management och collateral management. Även SAP Business Partner, en applikation för att hantera kunduppgifter, finns inkluderat i grundplattformen. I dessa fyra moduler ingår massor av funktioner som utgör kärnbankslösningen.
SAP är ledande i denna typ av viktiga affärssystem och har alla de muskler som krävs för att kontinuerligt utveckla och erbjuda en lösning som ger dig konkurrenskraft på marknaden. Med SAP som bas i vår kärnbankslösning ser vi till att du alltid har tillgång till alla de nödvändiga bitar som krävs för att nå framgång. När du blir kund hos Applicon sköter vi all hantering av SAP, både vid implementation och drift av kärnbankslösningen – vilket gör att du aldrig behöver vara i direktkontakt med SAP själv, utan enbart drar nytta av alla de tekniska fördelar som arbetar bakom ytan.
Är det verkligen bra att ha sin banklösning byggd på SAP? Få svaret här: SAP for banking: så funkar basen i vår kärnbankslösning
Unik lösning för Norden med Applicons kärnbanksplattform
SAP:s övergripande banklösning är stor och komplex, och dessutom på internationell nivå – vilket gör att den inte är anpassad för de unika förutsättningar som finns för Sveriges banker. Vi på Applicon har därför själva byggt ett funktionellt ramverk kopplat till den nordiska bankinfrastrukturen, och tar därmed hänsyn till de särskilda förutsättningarna som präglar bankerna i landet. Våra kopplingar mot konsument- och bolån, ränte-och skatteberäkningar, pantbrev och andra lösningar för både privatpersoner och organisationer gör att vi kan anpassa lösningen helt till svenska aktörer.
Exempelvis har vi tydliga integrationer mot såväl bankgiro, plusgiro och P27 – en ny betalplattform som är ett typiskt exempel på en unik satsning på den svenska marknaden, där SAP själva inte innoverar. Det gör oss till en av få aktörer i norden som kan sälja SAP:s lösning i en svensk förpackning.
Vårt mål är att kunna erbjuda en kärnbankslösning som ger dig de bästa förutsättningarna att driva din verksamhet framåt. Det ska vara standardiserat och enkelt att kunna bygga nya produkter, utveckla nya erbjudanden och bygga på funktionalitet efter dina kunders behov och efterfrågan. Samtidigt levererar vi systemen och ansvarar för implementation och integration med andra banksystem. Detta gör att vi företräder dig som kund hela vägen, utan att du behöver fundera på hur lösningen fungerar bakom.
En mängd tilläggstjänster mot externa aktörer
Även om kärnbankslösningen från Applicon har sin grund i SAP:s bankplattform, så är det långt ifrån detta som bygger hela affären. Med ett standardiserat bassystem kan du istället lägga krutet på att differentiera dig gentemot andra konkurrenter, genom exempelvis integrationer och övriga tilläggstjänster.
Fördelen med Applicons lösning är att vi enkelt kan skala ner plattformen att både passa dina unika behov, och att växa i takt med verksamheten när det krävs. Genom en mängd möjligheter inom spara, låna, betala och de övriga områdena har du möjlighet att dra nytta av alla nödvändiga extratjänster som kunderna förväntar sig idag – såsom Swish, Bank-ID, Trustly, med flera. Förutom detta erbjuder plattformen även helt öppna API:er enligt open banking och banktjänstedirektivet PSD2 – för att underlätta kommunikationen mellan din bank och omvärlden, som exempelvis koppling till bankgiro, myndighetsrapportering, nyhetsbrev och print.
Ett helhetserbjudande – från bankplattform till support
När du väljer oss på Applicon har du de bästa förutsättningarna att skapa en helt unik lösning för just din bank – från system och implementation till förvaltning och support. Vi kan erbjuda dig ett komplett paket för att både etablera och hantera din banklösning, och se till att organisationen och användarna får maximal nytta av och kunskap i systemen från dag ett. Oavsett om du föredrar att ha din lösning helt och hållet i molnet, on premise eller både och, så ser vi till att du får alla de stödfunktioner, systemexpertis och support som krävs för att lyckas.
Lär dig mer: Kärnbanksplattformen som helhetstjänst – så funkar det
Framtidssäkrad och trygg bank
När du jobbar med oss på Applicon får du det bästa av två världar; musklerna och framtidsandan genom SAP och tryggheten genom vårt nära och helt kundfokuserade samarbete. Världen förändras hela tiden – och det är viktigt att dra nytta av de möjligheter som finns! Genom att vi bygger vår lösning på ett globalt etablerat system där utveckling är prioriterat, får du som fördelen i att dra nytta av alla de moderna, nyskapande tekniska möjligheter och lösningar som kommer med detta. SAP har en innovationskraft i världsklass som inte går att hitta någon annanstans, vilket gör det till en ovärderlig trygghet för att kunna framtidssäkra din bank.
Våra lösningar är designade att möta alla de särskilda krav och regler som finns inom den finansiella sektorn, och som ständigt byggs på inför framtiden. Från PSD2 och GDPR till de nya regelverken för penningtvätt, ser vi till att du med Applicon alltid har de resurser som krävs för att säkerställa efterlevnad i alla system, både nu och inför framtiden.
Läs vidare: Därför måste du säkra din bank inför framtiden – har du börjat?