Blogginlägg

Spaning från Applicons VD: Så ser finansbranschen ut om 10 år

Finansbranschen har drivit ett omfattande digitaliseringsarbete under många år – men det finns mycket kvar att göra. Här delar Applicons VD Victoria Sundberg med sig av sina reflektioner kring branschens utveckling, och vad vi måste göra för att hålla tempot med de kunder och nya aktörer som ständigt utmanar och driver marknaden framåt.

Share

bransch-om-tio-år

Victoria Sundbergs spaning och förhoppning inför framtiden grundar sig i löftet om en allt mer digitaliserad fintech-arena. Framöver kommer banker och finansbolag att behöva betrakta sig själva som en del av en större infrastruktur där de är beroende av varandra för att lyckas. 

Applicon-Victoria-Sundberg

“De ungdomar som blir 18 år idag – och därmed får full access till sina banktillgångar – har dels fond- och aktiespar som deras föräldrar och farföräldrar sparat åt dem. Samtidigt är de vana digitala användare, och har höga förväntningar på funktioner och tillgänglighet via mobilen. Detta ställer högre krav på de tjänster som tillhandahålls inom finanssektorn.”

Morgondagens kunder kommer inte att vilja hantera papper eller besöka ett bankkontor, varken i egenskap av privatkund eller som företagare. Denna förväntan på enkla tjänster gör att det i dagsläget är svårt att vara bäst på allting – och för att fortsätta vara i framkant måste branschen ta in rätt hjälp.

Relevanta partners – en viktig del av strategin för finansbranschen

Bankerna och finansbolagen har länge valt att göra allt eller mycket av sin digitalisering själva. Under de senaste åren har en större förflyttning skett vilket Victoria Sundberg bedömer att vi kommer se betydligt mer av under de kommande åren. Att ha rätt partners för rätt del av ekosystemet är en viktig del av strategin för alla i inom finansbranschen. 

“För att vara relevanta och ha de bästa tjänsterna kommer bankerna i stor utsträckning behöva ha partners som förbättrar deras förmågor. Det kan vara fintech-aktörer som kompletterar med smarta funktioner till bankens appar – eller partners som Applicon som ser till att de har moderna och snabba bankplattformar med smidiga integrationer att basera deras agila utveckling på.”

Lästips: 7 frågor när du ska välja kärnbanksleverantör

Moderna tjänster kräver högre utvecklingstakt i agil modell

För tio år sedan var det vanligt att en bank hade fyra releaser av programvara på ett år. Idag ser vi banker som sätter kod i produktion flera gånger varje dag. Det här ställer höga krav på system- och underleverantörer, samt på bankernas interna affärsutvecklingsprocesser. Dagens aktörer föds med denna snabbhet vilket betyder att alla äldre bank-och finansbolag behöver anta samma metoder och takt för att hänga med. 

“Vi på Applicon har haft förmånen att under de senaste åren jobba med banker som arbetar i ett högt tempo, och vi har visat att SAP:s plattform är en utmärkt grund för att driva snabb, agil utveckling med releaser varje dag. Våra banksystembyten görs dessutom i mindre delleveranser så att bankerna kan hantera dem med minimal risk och fortsatt full fart i affären. Det är en väldigt bra modell jämfört med hur det gjordes för tio år sedan.”

Läs mer: 9 anledningar till att byta banksystem

Mer automatisering och större diversifiering i framtiden

Victoria är även övertygad om att vi fortsättningsvis kommer att se en större andel automatiseringar under de kommande åren. Banker kommer att arbeta med AI, automationsstöd och processförbättringar – dels för att bli mer effektiva men också för att minimera risken för affärsbortfall om t.ex. personal är sjuk. I stora delar av världen var det bank-och finanssektorn som investerade mest i processautomation under 2020 – vilket vi kommer att se ännu mer av framöver.

“Framöver tror jag även att vi kommer att se en än mer diversifierad finansmarknad. Redan idag finns det tjänster som Fundler och Tessin, samt banker som Northmill och Revolut som utmanar. Kunderna väljer de aktörer som de tycker har den intressantaste lösningen och tycker det är helt okej att ha en bank för sin aktiehandel, en för sitt bolån och en tredje för sin lön.”

Bankkunden vinner mest på utvecklingen

Den största vinsten bedömer Victoria Sundberg i slutändan kommer att tillfalla just bankkunden. Vi kommer framöver att ha en bättre förmåga att analysera stora mängder data på ett effektivt sätt till en låg kostnad. Detta kommer i sin tur innebära att alla kunder kan få tillgång till avancerade automatiserade rådgivningstjänster som baserar sina råd utifrån respektive individs förutsättningar. Det kan röra allt ifrån rådgivning kring hur man optimerar sin privatekonomi baserat på historiska transaktionsdata, till hur man kan investera sitt sparade kapital på bästa sätt. 

Även kreditberedningssidan har stor potential att se motsvarande utveckling. Här kommer tillgång till automatiserad analyskapacitet och data från flera källor medföra en mycket bättre förmåga att bedöma den totala kreditvärdigheten. Detta innebär att fler konsumenter kan erbjudas krediter till en attraktiv ränta.

“Om tio år hoppas jag att bankerna med hjälp av AI-baserad rådgivning och automatiserade tjänster kan bidra till att förbättra livet för människor på flera olika sätt”, avslutar Victoria Sundberg.

Guide  Så väljer du Kärnbanksplattform Ladda ner